اسألوا أهل الذكر

الثلاثاء، 29 يناير، 2008

رسالة إلى الشواذ

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ربما انقسم الناس حول مشكلة الشواذ إلى قسمين
منهم من تعامل مع الواقع رغم عدم الاعتراف به، ومنهم من تغافل عن الموضوع كلية .
المشكلة التي تطرأ في دراسة الجوانب الإنسانية قسمها العلماء إلى مناطق أربع : -

أ) المنطقة المعلنة : ودي معروفة لكل من الفرد والمجتمع .. مافيش مشكلة في دراستها .
ب) المنطقة العمياء: معروفة للمجتمع لكن الفرد لا يعرفها
ج) المنطقة الخفية : دي اللي يعرفها الفرد .. ولا يعرفها المجتمع .
د) المنطقة المجهولة : لا يعرها الفرد ولا المجتمع

وهنا أكبر مشكلة في دراسة الشواذ وطبيعتهم
لان لكل واحد أسبابه
مافيش عينة بحث متوفرة
حتى لو وجد الشواذ على المدونات
مافيش حد منهم ممكن يغامر ويدخل تجربة زي دي

لذلك بدأت ي توجيه رسائل عامة



البكتيريا الأكلة للحم البشر والشذوذ الجنسي

صورة رقم (1) تبين الجرثومة الآكلة للحم البشر تحت المجهر و ملونة بملونات تبين طبيعتها

إعداد الباحث محمد لجين الزين

ذكر الله تعالى قوم لوط وقال عنهم إنهم قوم معتدون ومسرفون وأن ما يقومون به هو من السيئات وأكد رسول الله صلى الله عليه وسلم على قتل الشاذين من الرجال في عدة أحاديث ولعنهم ثلاث مرات.

قال الله تعالى :(كَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ الْمُرْسَلِينَ (160) إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ لُوطٌ أَلَا تَتَّقُونَ (161) إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ (162) فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ (163) وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ (164) أَتَأْتُونَ الذُّكْرَانَ مِنَ الْعَالَمِينَ (165) وَتَذَرُونَ مَا خَلَقَ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ عَادُونَ (166) قَالُوا لَئِنْ لَمْ تَنْتَهِ يَا لُوطُ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْمُخْرَجِينَ (167) قَالَ إِنِّي لِعَمَلِكُمْ مِنَ الْقَالِينَ (168) رَبِّ نَجِّنِي وَأَهْلِي مِمَّا يَعْمَلُونَ (169) فَنَجَّيْنَاهُ وَأَهْلَهُ أَجْمَعِينَ (170) إِلَّا عَجُوزًا فِي الْغَابِرِينَ (171) ثُمَّ دَمَّرْنَا الْآَخَرِينَ (172) وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِمْ مَطَرًا فَسَاءَ مَطَرُ الْمُنْذَرِينَ (173) إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآَيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ)(الشعراء).

فلماذا وصف الله تعالى عملهم بالفاحشة ولماذا قام الرسول الكريم بلعنهم وأمر بقتلهم مع أن بعضهم في هذا العصر يدافع ويقول إن ما يفعله هو نوع من الحب وأنه لا يوجد ضرر منه وبعض المتأسلمين أصبح يدافع عنهم ويقول إنهم ليسوا مجرمين بل مريضين؟؟؟

أهدي هذا البحث لكل الشاذين أو الذين يدعون أنفسهم بالمثليين لكي يتوبوا إلى الله و يقلعوا عن عملهم الشاذ الذي إن لم يصابوا بسببه بالأمراض الفتاكة فإنهم سيعاقبون في الآخرة أشد العقاب، و عليهم أن يراجعوا أنفسهم و أن يتدبروا ما سيذكر هنا.

أحدث الأبحاث العلمية حول الشذوذ

لنطلع على هذا البحث العلمي الذي نشر بتاريخ 15/1/2008 في موقع أميركي والأبحاث الحديثة المتعلقة بأمراض الشواذ الجنسية:

إن الشاذين من الرجال جنسياً و يسمون المثليين أو اللوطيين نسبة لقوم لوط عليه السلام أو يسمون ممارسي فعل اللواطة أو الفعل المنافي للحشمة، هم رجال يقومون بممارسة هذا الفعل مع صبية صغار لا يعلمون بالإثم الذي يرتكبوه أو مع رجال مثلهم، ومنهم من يحب أن يكون المفعول به وقد يغير جنسه إلى أنثى.

قرأت في موقع الجزيرة خبراً أذهلني مما جعلني أقوم ببحث عن الأمراض التي تنتقل عن طريق الشاذين، فوجدت أموراً مذهلة سأبدأ بالمقالة التي قرأتها حيث أثبتت دراسة طبية أميركية أن الرجال الشواذ جنسيا أكثر عرضة للإصابة بسلالة جديدة من البكتيريا المقاومة للمضادات الحيوية تعرف باسم البكتريا آكلة لحوم البشر [1].

صورة رقم(2) و تبين الجراثيم ومكان الإصابة على قدم أحد المرضى

وذكرت أن احتمال إصابة الشواذ بهذا النوع من البكتيريا عبر العلاقات الجنسية الشاذة يفوق غيرهم بثلاثة عشر مرة. وأوضحت أن الالتهاب الناتج عن الإصابة يسمى التهاب بكتيريا "ستافيلوكوكّس أوريوس المقاومة للمثيسيلّين"، ويعرف اختصاراً بـ بكتيريا MRSA وهي مقاومة لأغلب المضادات الحيوية المعروفة [2].

ووفقاً للدراسة فإن هذه السلالة الجديدة من البكتيريا -التي كان وجودها في الماضي مقتصراً على المستشفيات- مازالت تنمّي مقاومتها لأقوى المضادات الحيوية المعروفة، وانتقلت إلى جماعات يمكن للمرض الانتشار فيها بالاتصال العرضي أيضاً.

وقال معد الدراسة الدكتور بنه دييب -الباحث بالمركز الطبي لمستشفى سان فرانسيسكو- إن عدوى هذه البكتيريا تصيب غالباً الشواذ جنسياً في مواقع أجسادهم التي يحدث فيها تلامس الجلد بالجلد أثناء العلاقات الشاذة.

المشكلة التي يخاف منها الأطباء هي أن هذه الجرثومة إن انتشرت بنسبة كبيرة فيصبح من الصعب إيقافها [3].

و قد قام بنشر الدراسة موقع خاص مناهض للشاذين أو ما يسمى بالمثليين، واسمه: الحقيقة لأميركا عن المثليين الشاذين و مؤسسه أحد الأميركيين المحافظين[4].

و المفاجئ أنه الآن في أميركا نسبة الذين يموتون بسبب هذه الجرثومة هي أكثر من نسبة الذين يموتون بسبب فيروس الإيدز [5].

و ذكر موقع البي بي سي البريطاني نفس الموضوع حيث أشارت أبحاث إلى ظهور نوع جديد من البكتيريا العنيفة "إم آر إس إيه" أشد فتكا يمكن أن يؤدي إلى الإصابة بمرض الالتهاب الرئوي الحاد التقرحي من النوع الذي ينتج عنه تآكل وتلف أنسجة الرئتين، وتتسبب هذه البكتيريا بالإصابة بدمامل ضخمة على الجلد، وفي بعض الحالات الشديدة قد تؤدي إلى تسمم الدم الفتاك[6].

صورة رقم (3) الجرثومة الأكلة للحوم البشر مكبرة عشرون ألف مرة

و أحد المواقع الأميركية تقول لماذا البعض لا ينبه من خطر الشذوذ الجنسي الصحي، و أنه يجب عزلهم عن بقية أفراد الشعب[7].

و تؤكد منظمة الصحة العالمية أنها تنفق عشرات الملايين لتحارب الأمراض الجنسية الناتجة عن الشذوذ الجنسي، ولوقاية الأبرياء الذين تصلهم هذه الأمراض بسبب شذوذ الزوج أو نقل الدم، وعلينا أن لا ننسى الأمراض المعروفة ( السيلان، القرحة التناسلية، الدبيلة الأربية، التورم الصفني، التهاب الملتحمة الوليدي، الزهري أو ما يسمى بالأفرنجي ، فيروس الإيدز، التعقيبة، القرح اللين أو القريح، الثآليل الزهرية، الحبيبوم المغبني، العقبول التناسلي ، وغيرها مما لم يتم الإفصاح عنه أو اكتشافه ...

Gental Warts, Genetal Herpes, Chanchroid, Granuloma Inguinalis, Syphilis, Gonorrhea, AIDS, etc..

و نسبة الذين يصابون من السرطان من الشواذ هي الضعف من الأشخاص العاديين حتى أنه هناك سرطان خاص بهم اسمه Kaposi sarcoma وقد ظهر حديثاً ولا زالت الدراسات تجري حوله وهو متواجد بكثرة بين المثليين في كاليفورنيا و لوس أنجلوس [8].

صورة رقم (4) تبين انتشار السرطان الخاص باللوطيين - المثليين

الإعجاز في الحديث النبوي الشريف

و انتشار هذه الأمراض مع الإباحية الجنسية و العلاقات الفاجرة الشاذة ما هو إلا تحقيق لنبوءة سيد البشر و إعجاز نبوي عظيم لقوله صلى الله عليه و سلم : " ولم تظهر الفاحشة في قوم قط حتى يعلنوا بها إلا فشا فيهم الطاعون والأوجاع التي لم تكن في أسلافهم الذين مضوا " [ رواه الحاكم في مستدركه عن عبد الله بن عمر ، و صححه السيوطي ، و قال الألباني : حديث صحيح].

الإعجاز في القصة القرآنية

و نتذكر كيف استهزأ القوم من لوط و آل بيته، يقول تعالى: (وَمَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَن قَالُواْ أَخْرِجُوهُم مِّن قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ يَتَطَهَّرُونَ ) الأعراف 82، ويقول أيضاً: (وَلُوطاً آتَيْنَاهُ حُكْماً وَعِلْماً وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْقَرْيَةِ الَّتِي كَانَت تَّعْمَلُ الْخَبَائِثَ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمَ سَوْءٍ فَاسِقِينَ) -الأنبياء الآية 74

و نرى هنا أن الله تعالى قد أنجى لوط عليه السلام و آل بيته من قومه الذين كانوا يعملون الخبائث و قال تعالى عنهم أنهم فاسقين. يقول تعالى: (فَأَخَذَتْهُمُ الصَّيْحَةُ مُشْرِقِينَ* فَجَعَلْنَا عَالِيَهَا سَافِلَهَا وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِمْ حِجَارَةً مِّن سِجِّيلٍ)74 الحجر ويقول في آية أخرى عن عذاب قوم لوط: (فَأَنجَيْنَاهُ وَأَهْلَهُ إِلاَّ امْرَأَتَهُ كَانَتْ مِنَ الْغَابِرِينَ* وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِم مَّطَراً فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُجْرِمِينَ)84 الأعراف

نستخلص من الآيات حكمتين بليغتين:

الأولى: أن اللواط أو إتيان الدبر هو من الخبائث، وقد رأينا كيف أنه يسبب انتشار الجراثيم و البكتيريا بشكل أكبر و يسبب السرطانات كما قال الأطباء و المختصون الغربيين ونرى أن آل لوط كانوا يطبقون تعاليم الله تعالى بالنسبة للطهارة والتطهر من حيث الغسل والوضوء وعدم انتهاك حدود الله تعالى.

ثانياً : إن العقوبة التي أنزلها الله تعالى بقوم لوط هي رحمة بالعالمين وذلك لأننا كما نعلم فإن الإسلام هو أول من طبق الحجر الصحي على المرضى العاديين و نتذكر قول رسول الله تعالى عن الطاعون، ولكنه لم يطبق على قوم لوط بسبب شذوذهم الذي حتى لو طبقنا عليهم الحجر الصحي فإنهم سيبقون ويمارسوا الفاحشة وستبقى الأمراض وسينتشر الشذوذ وعندها لن يكون هناك فائدة من ممارسة الحجر عليهم، فأمطر الله عليهم حجارة من سجيل وقلب الأرض عليهم بسبب نجاستهم واعتدائهم على الفطرة البشرية وعلى أنفسهم.

حدثنا عبد الله بن محمد بن علي النفيلي ثنا عبد العزيز بن محمد عن عمرو بن أبي عمرو عن عكرمة عن بن عباس قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : (من وجدتموه يعمل عمل قوم لوط فاقتلوا الفاعل والمفعول به). سنن أبي داوود

حدثنا يونس بن عبد الأعلى أخبرني عبد الله بن نافع أخبرني عاصم بن عمر عن سهيل عن أبيه عن أبي هريرة عن النبي صلى الله عليه وسلم : (في الذي يعمل عمل قوم لوط قال ارجموا الأعلى والأسفل ارجموهما جميعا). سنن ابن ماجة

والعجيب جداً...

العجيب: كيف يدافع أحد المتأسلمين عمن يمارس هذه الفعل القذر و نحن كما نعلم فإن فتحة الدبر يخرج منها الغائط، و البديهة و الفطرة تجعلنا نستقذر كل من يأتي هذا الفعل الشاذ.

فتذكر أخي المسلم أن لا تصافح أحد المثليين لأنك لا تعرف ما تحمله يده من بكتيريا و جراثيم قد تؤدي لهلاكك، و أنصح من يقوم بهذا الفعل القذر أن يبتعد عنه لأنه ليس من الفطرة السليمة.

صور للعبرة

سترون الآن بعض الصور لإصابات بالجرثومة الآكلة للحم البشر، والصور التي عثرت عليها على الإنترنت مقززة ومقشعرة للبدن [10]، ولذلك فضلت ألا أعرضها، وأكتفي ببعض الصور للعبرة.

صورة رقم (5) توضح لنا كيف تقوم الجرثومة بأكل اللحم.

صورة رقم (6) التهابات منتشرة على الوجه ناتجة عن الجرثومة الآكلة للحم البشر.

صورة رقم (7) نلاحظ كيف تتغلغل هذه الجرثومة العصية على المضادات المعروفة في الجسم.

الخاتمة

وهكذا يتبين لنا بعد هذه الحقائق أن الله سبحانه وتعالى قصَّ علينا قصة قوم لوط لنأخذ العبرة، وحدثنا النبي محمد صلى الله عليه وآله وسلم عن عواقب من يرتكب الفواحش ويعلن بها وأن الأمراض ستظهر بسبب ذلك، وقد رأينا في هذا العصر هذه الأمراض والبكتريا التي لم تكن معروفة من قبل.

وهذا يشهد على صدق النبي صلى الله عليه وسلم، وصدق كتاب الله تعالى ، ويشهد على الإعجاز الطبي في القرآن الكريم.

قال الله تعالى في كتابه العزيز في حق من يخالف أوامر النبي صلى الله عليه وسلم:( فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ)(سورة النور:24).

وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين.

للتواصل مع الباحث محمد لجين الزين

lujainzin@hotmail.co.uk

Mobil: 00963-933-503039 , Phone: 00963-11-5311791 , Fax: 00963-11-5331334

http://www.nouralhak.com


الهوامش

1- http://www.aljazeera.net/NR/exeres/D97D2DFE-B3B5-4451-A546-EBDC454B998D.htm

2- Methicillin-resistant Staphylococcus aureus, or MRSA bacteria, http://en.wikipedia.org/wiki/MRSA

3- Homosexual Groups Invited to Work to Curb Spread of MRSA. http://americansfortruth.com/issues/the-agenda-glbtq-activist-groups/gay-culture/

4- http://www.aftah.org/

5- http://www.webmd.com/news/20071016/more-us-deaths-from-mrsa-than-aids

6- انتشار بكتيريا فتاكة جديدة بين المثليين

http://news.bbc.co.uk/hi/arabic/sci_tech/newsid_7190000/7190899.stm

7- http://www.worldnetdaily.com/news/article.asp?ARTICLE_ID=59714

8- http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/00001114.htm

Gental Warts, Genetal Herpes, Chanchroid, Granuloma Inguinalis, Syphilis, Gonorrhea, AIDS, etc…

9- http://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/slideshow-closer-look-at-mrsa

10- http://images.google.com/images?hl=ar&q=Kaposi+sarcoma+homosexual+&lr=&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

http://images.google.com/images?svnum=10&um=1&hl=ar&lr=&q=MRSA

http://www.ronjones.org/Weblinks/MRSA-Photos.html

http://www.mrsa.best-health-guide.info/Staph-Infection-Picture.php


هناك 26 تعليقًا:

elbostagy2 يقول...

ده حوار متميز مع د/ أوسم وصفى ، أخصائي الأمراض النفسية بالقصر العيني

http://masr.20at.com/newArticle.php?sid=13583

جبهة التهييس الشعبية يقول...

البوسطجي

دي التفاعلات مع الموضوع اللي جات على المجموعة البريدية واخدت منها كوبي زي ما انت طلبت

======
اولا
احنا شاكرين لحضرتك على البحث ده فعلا بحث مهم
ثانيا
معلش اذا كانت فعلا ظاهرة الشذوذ في مجتمعنا ح تبتدي تنتشر او عشان نكون اصرح مع نفسنا هي انتشر فعلا
يبقى لازم نواجهها باسلوب تاني غير اننا نشتمهم او نصب عليهم اللعنات
مش معنى كده اني ضد الابحاث اللي حضرتك جبتها بالعكس الابحاث دي مهمة في علاج هذه الظاهرة واسمح لي اني انشر الحاجات دي عندي على المدونة عشان تعم الفايدة
لكن لازم نضيف منهج آخر لعلاج هذه الظاهرة ولازم نبقى عارفين ان العالم كله ح يبقى ضدنا واحنا بنعالجها عشان كده احنا محتاجين الكثير من الحكمة

اللي انا شايفاه يا اخ..مش عارفة اسمك بس انت كاتب البوسطجي

عموما االلي انا شايفاه ان معظم الناس دي ناس مرضى محتاجين علاج بل محتاجين مصحات يتعالجوا فيها

اظن والله اعلم ان الاقلاع عن الشذوذ ممكن بدليل ان ربنا بعت لهم لوط عشان ينهاهم عن الفعل ده اذن ربنا عارف انهم يقدروا يبطلوا على عكس ما الناس بتقول ان اللي بيبقى كده عمره ما بيبطل

طيب ليه ما نتعاملش مع الشذوذ الجنسي زي ما بنتعامل مع ادمان المخدرات؟
احنا بنستوعب مدمن المخدرات وبنديله امل انه يقدر يبطل وبنعمل له مصحات وبنحاول نعالجه

طيب ليه ما نعملش نفس الحكاية مع مدمن الشذوذ الجنسي
وبما ان اوروبا وامريكا بيعتبروا ان الشذوذ هو حرية شخصية!!! فما فيش غير علماء العرب والمسلمين هم اللي منوط بهم انهم يعملوا ابحاث عن كيفية العلاج النفسي والبيولوجي للشواذ

معظم الشواذ بيبقوا تعرضوا لهتك عرض او انتهاك جنسي من ذكور وهم اطفال وده اللي بيخليهم يبقوا كده لما بيبكبروا

من اسباب الشذوذ ايضا ان تكون علاقة الابن بامه حميمة جدا لدرجة انه بيتقمصها ويلبس لبسها ويكون بيكره ابوه او يكون مافيش في حياته نموذج ذكوري يقتدي بيه

واظن نفس الحكاية بالنسبة للشذوذ النسائي وانا بالفعل دخلت على مدونات ستات شاذات وسألتهم بالضبط عن علاقتهم بابوهم وكانت الاجابة مذهلة: كلهم بلا استثناء بيكرهوا ابهاتهم
بينما الشواذ من الرجال كلهم بلا استثناء مرتبطين بامهاتهم ارتباط مرضي

اذن المسألة نفسية واجتماعية

ليه علماء العرب ما يعكفوش على علاج هذه الظاهرة وفي الحالة دي لو نجحت تجاربهم ح يبقى سبق للعالم العربي والاسلامي في علاج الشذوذ اللي الغرب بيدعي انه مالوش علاج وانه ميل جنسي مخلوق في الانسان وهو حر يعمل اللي هو عايزه

ليه ما نتبناش حملة نطالب فيها علماء النفس وعلماء الطب العرب والمسلمين انهم يعكفوا على ابحاثهم لحد ما يلاقوا وسيلة علمية للقضاء على هذه الظاهرة

ونعمل حملة لبناء مصحات للناس دي
وقبل كده لازم ندي الامان للناس دي
انت عارف احد المشاكل اللي بتزيد المشكلة تفاقما انهم بيخافوا يقولوا على نفسهم لانهم عارفين ان المجتمع عندنا بيحتقرهم وبيلفظهم

فبتكون النتيجة اما انه يخفي حقيقته ويضر باللي حواليه سرا: زي انه يغتصب اطفال صغيرة او يغرر بيهم

او انهم يبجحوا ويقولوا احنا كده ومش ح نتغير

طيب بالفعل احنا في مصر كان عندنا حملة ضد الهروين والمخدرات وبالفعل الحملة دي نجحت لان كان فيه توعية كبيرة ضد اخطار الهروين وتناقص انتشار الهروين بسرعة بسبب الحملة دي
والناس بقت تشرب بانجو وحشيش
:))
معلش بس اهون من الماكس والهروين وفي الظرف الصعبة اللي احنا بنمر بيها من الصعب انك تطلب من الناس انها تقلع عن كل المخدرات ومصيبة اهون من مصيبة

اللي اقصده ان الناس عندنا بتستجيب للحملات

زي ما قلت لك اكيد العالم الغربي ح يحاربنا في الحملة دي وح يعتبرها ضد حقوق الانسان
:)))
ما انت عارفهم
عشان كده احنا محتاجين حملة تكرس للرحمة والعلاج

انت مش ممكن تعالج انسان وانت بتحتقره...لازم نفكر ان كتير من الشواذ بيبقوا ضحايا لناس اغتصبوهم وهم اطفال وان ممكن علاجهم وانهم بالفعل ناس محتاجة مساعدة زي المدمنين

بل بالعكس
في مسألة حقوق الانسان احنا نقدر نزايد على الغرب ونقول لهم ان انتوا اللي بتنتهكوا حقوق الانسان لما بتسيبوا انسان مريض لمرضه من غير ما تفكروا تساعدوه انه يعيش حياة انسانية طبيعية يتجوز ويخلف ويبقى مقبول في المجتمع

لاني عايزة اقول لك ان حتى في اوروبا وامريكا الشواذ بينظر لهم على انهم اقل
صحيح القوانين بتضمن لهم حقوق
لكن اجتماعيا بيبقوا مرفوضين وجرب تقول لواحد دنماركي طبيعي: انت شاذ؟
ح تلاقيه اتنفض وجاوب بحدة: لاااااااااااااااا

كمان المعروف جدا ان الشواذ اكتر ناس بتعاني من الاكتئاب ونسبة الانتحار بين الشواذ في العالم كله ضعف نسبة الطبيعيين

مما يؤكد انهم بيعانوا ومحتاجين مساعدة
واظن ان المدخل لمشكلة الشذوذ من باب: انتوا مرضى ومحتاجين مساعدة وممكن تخفوا وتبقوا طبيعيين
ح يحل مشاكل كتير وح تبقى وسيلة انجح من اننا نقول لهم ربنا حيسخطكوا ويعذبكوا وح تجيبوا لنا اللعنة باللي بتعملوه ده
لانه لما يبقى مريض ومش عارف يساعد نفسه واللي حواليه نازلين عليه بالمعاول وماحدش بيساعده وكمان بيهددوه بربنا ممكن تكون النتيجة انه يكفر بربنا وانا شخصيا شفت شواذ كتير
(على المدونات)
ملحدين بل بيكرهوا ربنا وبيقعدوا يقولوا كلام من قبيل: انت اللي سلطت عليا واحد يغتصبني وانا طفل ودلوقت عايز تعذبني عشان انا شاذ
لازم نركز على جانب الرحمة وان ربنا فاتح باب التوبة واحنا واجبنا اننا نساعدهم بالتي هي احسن ونديهم امل في حياة افضل

ويمكن لو علماءنا لقوا طريقة كويسة للعلاج يجي لنا حتى الغربيين ويتعالجوا عندنا لاني واثقة انهم تعساء وانهم مش مبسوطين باللي هم فيه

لو حضرتك مستعد تدخل معايا في الحملة دي قول لي نتبدي ازاي ومنين
انا فعلا شايفاها مشكلة انسانية في المقام الاول
خصوصا لما عرفت ان نسبة الانتحار بينهم كبيرة
وفعلا شعرت ناحيتهم بالشفقة مش ممكن ناس تفضل مريضة من غير ما تلاقي اي مساعدة من اي حد كده
وللا انت شايف ايه؟
==========
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جزاكم الله خيرا على التفاعل :)

هو فيه نقطتين :
1- التعامل مع الواقع مع عدم الاعتراف به.
2- ان احنا نتغافل عن الموضوع ككل ، وندفن راسنا في التراب .

أنا شخصيا مع الخيار الأول
جميل جدا ان احنا نبدأ ندور على أبحاث وحلول عملية لمشكلة الشواذ
واهو انا بدأت أبحث وفعلا لقيت أبحاث روعه
وان كنت ما نشرتهاش لحدة أسلوبها

اتكلمت مع بعض أساتذة علم النفس في تربية المنصورة .. وكان فيه تقبل من البعض للفكرة

المشكلة في دراسة الجوانب الانسانية ان العلماء بيقسموها ل 4 أقسام
أ) المنطقة المعلنة : ودي معروفة لكل من الفرد والمجتمع .. مافيش مشكلة في دراستها .
ب) المنطقة العمياء: معروفة للمجتمع لكن الفرد لا يعرفها
ج) المنطقة الخفية : دي اللي يعرفها الفرد .. ولا يعرفها المجتمع .
د) المنطقة المجهولة : لا يعرها الفرد ولا المجتمع

وهنا أكبر مشكلة في دراسة الشواذ وطبيعتهم
لان لكل واحد أسبابه
مافيش عينة بحث متوفرة
حتى لو وجد الشواذ على المدونات
مافيش حد منهم ممكن يغام
ر ويدخل تجربة زي دي الا بعد جهد

لذلك بدأت أوجه رسائل عامة
أتمنى لو يكون فيه تنسيق للحملة بشكل أكبر في المرحلة القادمة

البوسطجي
=============
السلام عليكم أشكر للأستاذ البوسطجي بحثه والأستاذة نوارة نجم على
مداخلتها العقلانية.
أما البحث الأول فهو من وجهة نظر اسلامية وموجه بلا شك إلى مجتمعنا في مصر
، فليس من المعقول أن نتحدث عن الشذوذ لشواذ أمريكا ونحن نحمل القرى،
والحديث ، لأنهم بالفعل لا يعلمون عن ديننا شيئا، ومن ناحية أخرى ه
يعلمون تماما أن المسحية تستنكر الشذوذ وتجرمه.
أماما ذهبت إليه نوارة من نظرة عقلانية لنعتبر الشواذ مرضى يجب علاجهم ،
فتلك نظرة حالمة وربي ، لم تثبت جميع الأبحاث على مستوى العالم خاصة في
امريكا ، أ العلاج أتى بفائدة من أي من الشواذ من الجنسين وعليمن ارجوع
إلى أبحاث د. واطسون كيللي
وغيره.
وفي مجتمع مثل مجتمعنا لا أظن أننا نتحمل مشكلة الشواذ بصدر رحب كي نقوم
بحلها وعلاجها ، فمشكلاتنا الاجتماعية والاقتصادية الأساسية لم نقدر على
حلها بعد فما بالك بمشكلة هامشية لا تمثل ظاهرة عندنا؟
والأهم في هذا المجال أن نتوجه لمجتمعنا بوصفه مجتمعا متدينا سواء كان
مسيحيا أو اسلاميا، وللدين عندنا قوة تأثر كبيرة على وجدان الناس وهو
الضامن الوحيد لعدم الوقوع في برائن الأمراض الاجتماعية والنفسية
الخبيثة، وفي خط مواز لهذا يجب ان نجد طروحات حقيقية لمشكلة الفقر أولا
، ثم ننتبه لى مشكلات الإدمان ومشكلات غربة الشباب في مجتمعهم وتهميشهم
عن القيام بدورهم الطبيعي.

إن الفراغ الذب يعيشه الشباب اليوم ن قد يدفعدهم إلى ملئه يأسا بكل
الموبقات التي قد يعتبرها الشباب ضربة في مواجهة مجتمع لم يحسن توظيفهم
، مجتمع أناني ، ينهب فيه اصحاب الأموال المزيد من الأموال دون النظر إلى
أحقية شعب بكامله في روات بلاده،
إن نظرة نوارة نظرة حالمة رغم معقوليتها في مجتمعنا المتعصب ذي الوجهين
، المستتر وراء الشعارات بمختلف ألوانها وهو يمارس كل الموبقات بكل
ألوانها.
الإسلام لم يقل العلاج بل قال قتل تلفاعل والمفعول ويمكننا مراجعة فقه
السنة وأرجو ألا ننزلق إلى مسألة التشكيك في الأحاديث وهي موضة هذه
الأيام ،، إذا وجدنا أن الأحاديث لا تأتي بما نهوى
وقتل الفاعل والمفعول له وجاهته لما يسببه الشذوذ من أمراض لا قبل
للإنسان بها ، واقرأوا آخر تقارير أخبارية عن انتشار أمراض جديدة بين
الشواذ في امريكا ، أمراض غير الأيدز وهي أمراض جليدية تشبه مرض أبيولا

هذا لا يمنع من أن القرآن فتح باب التوبة لمساعة هؤلاء ، ومن هذا الباب
يمكننا أن نفتح مجالا لعلاج من يريد العلاج ، وهي مسألة ترتبط بالإرادة
الشخصية للمريض ، إن كان مريضا.
غير أنني لم أقرأ يوما ما
أن شاذا تقدم للعلاج.
في أي من البلاد التي بها شواذ
وكل ما سمعته هو تبريرات شذوذهم واشاعاة أنهم مظلومون ، المسألة يا
سادتي ترتبط بالإرادة والشعور بالكرامة والإحساس بالذنب.

ولله الأمر من قبل ومن بعد.

محمد نديم
==========
هو في عدد من الملاحظات يا أخ محمد نديم على رسالتك..
الأولى بالنسبة لي، انه وجود حد القتل على الفاعل والمفعول به (ان رضي) لا يناقض مسألة توفير العلاج لمن يرغب..
فالحدود جميعا الغرض منها في الاسلام هو الردع..لكن اذا ستر انسان على نفسه وسعى للعلاج فلا بأس في ذلك بل هو الأولى إسلاميا لقول الرسول صلى الله عليه وسلم: (تدارأوا الحدود فيما بينكم) فالأصل في الذنوب، حتى ما يجب فيها حدا ، هو الستر والسعي لعلاجها بعيدا عن الحاكم وسلطته، فإن استشرت ولم يكن للحد من بد رفعت إلى الحاكم ليقضي فيها بأمر الله..

الثانية: فقد أقبتت العديد من التجارب، لا سيما في مصر، جدوى العلاج للشواذ ونجح هذا الأمر مع العديدين، ولدى فريق الاستشارات النفسية في اسلام أون لاين خبرة في هذه المسائل، وأظن أنني أستطيع أن أساعد في التواصل معهم لو أرادت الأخت نوارة أن تعرض فكرتها عليهم..

كذا فقد أوردت لها رابطا عن خبرة الدكتور أوسم وصفي في هذا المجال، وليس لدي وسيلة تواصل به لكن أظن أن فريق عشرينات قد يساعد..

احمد نصر
========
انا ح اخد كوبي من التعليقات دي وانزلها على المدونة عندك يا بوسطجي

احمد
ايوة عايزين نبتدي الحملة مش عايزين نستنى لما نلاقي البلد ملاها الخراب بحاجة زي دي
احنا ناقصين؟

على فكرة انا ان شاء الله ح اجيب لكوا لنك من جريدة الشرق الاوسط بتقول ان البنتاجون عنده مشروع لتصنيع اسلحة بيولوجية فيها غازات تغير ميول الضحايا الجنسية وتخليها ميول شاذة

وده اكبر دليل على ان الشذوذ مرض
==========

بخصوص العلاج..ممكن تشوفوا اللينك ده:
http://masr.20at.com/ newArticle. php?sid=13583

احمد نصر

جبهة التهييس الشعبية يقول...

وارجو اننا نحاول نعمل حاجة تكون فيها خير للبشرية
بس الاول نبتدي باصلاح مجتمعنا ولما ننجح لو حد من برة عايز يتعالج يتفضل

بس اهم حاجة نحمي نفسنا
وليس ادل على ان ده عدوان علينا من فكرة البنتاجون في تخليق اسلحة بيولوجية تخلينا شواذ

واظن ان انتشار الشذوذ عندنا مؤخرا له علاقة بتسميم الاكل والمية

اذا كان في امكانهم يعملوا اسلحة تخلي الجو يغير الميل الجنسي للانسان

يبقى اكيد عاملين حاجة في الاكل او المية
وماحدش يقول لي نظرية المؤامرة

هو احنا مش بنشوف اللي بيموتوا كل يوم دول وبعدين عشان البنتاجون يعلن عن حاجة زي دي يبقى اكيد جربها

ياترى جربها على مين؟

elbostagy2 يقول...

شمس الزناتي
**********************

انا كان لية تعليق بسيط
و هو ان احنا يا جماعة مش عايزين نضخم الامر اكتر من اللازم يعني مش عايزين نقول الشواذ ماليين البلد و الظاهرة الكبرى
و الموضوع يحتاج الي علاج
عشان لا يتطور بينا الامر ونلاقي جبهه تانية طالعة تطالب بحقوق الانسان و الحرية و تطالب كمان بحرية ممارسة الشواذ
دة بس كان تعقيبي
و اعتقد ان احنا مش محتاجين نعمل حملة على موضوع اوله و اخره معروف
انت شاذ و عايز تتعالج قرب من ربنا
و شكرا

elbostagy2 يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

جزاكم الله خيرا على التفاعل يا جماعه

أ/ نوارة نجم
جزاكم الله خيرا على نقل التعليقات من الجروب
************************
أ/ نواره نجم

متفق مع حضرتك في كتير مما تعرضتي لذكره
ونطلع منه بحاجتين عمليتين

ياريت لو حد عنده خبرات سابقه في التعامل مع شواذ .. سواء عن طريق مدوناتهم أو قرأ عنهم أو بأي وسيلة أخرى

أتمنى يكتب أسباب هو شايف من وجهة نظره ان هي سبب للمشكلة

النقطه التانيه ان كل واحد يحاول يحط علاج عملي من وجهة نظره

وأتمنى نبتعد عن تقدير عدد المثليين .. أو تكتلاتهم
احنا بنتكلم من ناحية نفسيه وطبيه واجتماعية
أتمنى نقدر نوصل لحولول جذرية في نهاية البحث

elbostagy2 يقول...

ده تعليق للأستذاه نواره على الأخ الكريم محمد نديم
*************************
الاخ العزيز محمد نديم
اولا بالنسبة للابحاث الغربية اللي بتقول ان الشذوذ مش مرض وانه ميل طبيعي بيخلق مع الانسان
فانا اظن انها ابحاث مغرضة
انت بتصدق الابحاث العلمية يا استاذ محمد؟ ده انت طيب قوي
الابحاث العلمية مرتبطة عادة بالرأسمالية العالمية وبمصالح الشركات المتعددة الجنسيات يعني ماهياش لوجه الله والعلم والوطن
والبحث اللي ضد الافكار اللي العالم الرأسمالي عايز يروجها بيتم قمعه ومحاربته

ثانيا
وما جاش كمان في الشرع معالجة مدمن الخمر

الشريعة بتجمل الحلول لكن تفصيلها دي شغلتنا احنا كل واحد حسب امكانات عصره

فتح باب التوبة هو فتح لباب العلاج في كل حاجة

مش الشرع فيه الاستتابة؟

لما واحد يدمن على فعل يغضب الله مش المفروض يستتاب الاول؟

طيب الاستتابة في عهدنا دلوقت هي العلاج

اما قتل من يفعل فعل قوم لوط فالرسول بيقول: من وجدتموه يفعل فعلة قوم لوط اقتلوه

يعني لازم يتقفش متلبس زي الزنا ويبقى عليه اربع شهود

لكن لما يجيلك واحد ويقول لك انا عايز اتوب ومش عارف
مش واجبك انك تساعده؟
مش الرسول جاله واحد وقال له ائذن لي في الزنا؟ هل الرسول مسكه عفقه من قفاه ورنه علقة وللا قعد يكلمه واخده بالحسنى؟

طيب دي الوسائل اللي كانت متوفرة وبرضه دعاء الرسول له بالطهارة لكن الرسول مش موجود دلوقت عشان لما يبقى فيه حد مدمن على حاجة تغضب الله يدعيله
لكن ربنا بيقطع من ناحية وبيوصل من ناحية ربنا مدينا وسائل علاجية اخرى

احنا شغلتنا - واحنا عندنا علماء كتير ومحترمين ولهم شأن في العالم كله - اننا نثبت ان الشذوذ مرض ويمكن علاجه ونلاقي وسائل ناجحة لعلاجه ومافيش حاجة مستحيلة على ربنا وربنا بيوفق الانسان اللي بيبتغي مرضاته

وبعدين بدل ما نبقى بنتتبع الشواذ عشان نموتهم نتبع قول الله: ومن احياها فكأنما احيا الناس جميعا

لما تساعد انسان كان ميت في معصية الله وتحييه في طاعة الله فكأنما احييت الناس جميعا
صح؟

بالنسبة للامريكان والاوروبيين هم مش قضيتنا دلوقت ان شالله يارب يبقوا كلهم كده على الله ربنا يخسفهم بالحكاية دي ونخلص منهم :))
احنا قضيتنا الناس اللي في مجتمعنا
ومعلش اسمح لي حكاية انه مش منتشر دي دفن رؤوس في الرمال

هم يا اما منتشرين يا اما متبجحين لان افتكر كده من عشر سنين هل كان الشذوذ مشكلة زي دلوقت؟

لا الشذوذ منتشر عندنا يا استاذ محمد
وفي دول الخليج وبقى فيه ناس بتعمل اماكن لتجمع الشواذ عندنا في مصر

وكل دي حاجات بتهددنا لانها فيها اشاعة للفاحشة لازم نلحق الظاهرة قبل ما نلاقي نص رجالتنا بقوا كده وتتفاقهم المشكلة ونبقى مش عارفين نحلها

احنا لازم في كل مشكلة نستنى لما تستفحل؟
حضرتك بتقول لي الفقر وخلافة مشاكل ملحة اكتر
طيب بما اني اشتغلت فترة في العشوائيات فعايزة اقول لك ان من كتر الفقر الناس ابتدت تجد وسيلة للكسب من خلال الموضوع ده وحتى اللي بيبقى مش كده بيلجأ لهذا الفعل عشان ياكل
الجوع كافر
طيب حتى لو لقينا له وسيلة كسب شريفة
ما خلاص هو اتعود على الحاجة دي وممكن يستحلاها يبقى في الحالة دي محتاج علاج
ده غير ان في شرم الشيخ والغردقة فيه دعارة اطفال والصبيان بيروحوا هناك عشان يكسبوا من ورا ميول الاجانب الشاذة

اذن هي مشكلة اجتماعية ونفسية
بمعنى ان ممكن علاجها
ولازم يتم وأدها قبل ما تستفحل
فيه مشاكل كتير في حياتنا لو كنا لحقناها ما كانتش وصلت للمرحلة دي

وبعدين يا استاذ محمد الا دي بقى مش ناقص بقى الا مصيبة زي دي تجيب لنا خسف وللا مصيبة انا باتكلم جد مش كفاية المصايب اللي احنا فيها؟

وبعدين احمد نصر جاب لنك لطبيب مصري بيعالج الشواذ يعني هو لقى وسيلة لعلاج الشواذ وبيقول ان جمعيات حقوق الشواذ العالمية بتحاربه

طيب بتحاربه ليه

احنا عايزين حد بيفهم في الاقتصاد يقول لنا هل فيه ارتباط ما بين انتشار الشذوذ في العالم وما بين الشركات متعددة الجنسيات؟ وهل بقاء الشواذ على ما هم عليه بدون علاج بيدر على الرأسمالية العالمية ربح؟ وازاي ده بيحصل عشان نبقى فاهمين اصل المشكلة

وللا انتوا داخل عليكوا حكاية الحرية الشخصية دي؟

يعني الحجاب في فرنسا مش حرية والشذوذ هو اللي حرية
لازم فيه سر اقتصادي ورا الموضوع ده

elbostagy2 يقول...

أ/ نواره ردا على شمس
************************

هههههههههههههه
واضح انك ما تعاملتش مع المشكلة دي يا شمس عشان كده شايف ان حلها بسيط
الحقيقة ان فيه ناس حياتها جحيم بسبب المرض ده وللاسف بيبقى السبب ان واحد منه لله بقى هتك عرضه وهو طفل ونفسه يقرب من ربنا ومش عارف لانه بيعمل حاجة هو عارف انها نجاسة وانها اوحش من الزنا ومش عارف يتصرف ازاي
الحقيقة بالنسبة للمثليات النساء انا ما شفتش منهم حد غير على مدوناتهم وحسيت انهم تعساء بالرغم من انهم بيقاوحوا وفيهم واحدة بتقول الشذوذ بين النساء مش حرام ومش خطر على الصحة
:D
ومهما تناقشها هي متمسكة برأيها والمناقشة ما ينفعش ناس مش متخصصين زينا يعملوها لاننا بنجرحهم واللي لاحظته ان الناس دي بتبقى مفرطة في الحساسية وبتزعل بسرعة واحنا مش هدفنا نجرحهم احنا هدفنا نساعدهم
مافهمتش من البنات ايه اللي خلاهم كده غير انهم كلهم بيكرهوا ابهاتهم قوي

بالنسبة للرجالة انا شفت منهم ناس واتعاملت معاهم والملاحظ انهم بيحبوا يصاحبوا البنات
:)
طبعا انا لما اتصاحبت عليهم ما كنتش اعرف انهم كده لكن ابتديت الاحظ عليهم مثلا انهم مهذبين في التعامل مع الستات
بياخدوا بالهم من حاجات مافيش راجل بياخد باله منها
بيجيبوا هدايا كتير لاصحابهم
خوافين وانعزاليين شوية ويصعبوا عليك لانهم بيبقوا حساسين قوي وزعلهم على مناخيرهم

بعد كده واحد من اصحابي تطوع وقال لي يا نوارة فلان وفلان كذا كذا
مش ح اكدب عليك انا بعدت عنهم
صحيح كنت متعاطفة معاهم لاني حاسة انهم مرضى
لكن حتى انا ما قدرتش اتغلب على فزعي من الفكرة نفسها

اللي فهمته من العيال اللي يعرفوا عنهم الكلام ده ان الاتنين دول حاولوا يبطلوا كتير قوي وما عرفوش لان مافيش حد ساعدهم

طيب اذن اهم حاولوا يبطلوا وما عرفوش يبقى فيه واجب على المختصين انهم يساعدوهم

ما رجعتش اكلمهم تاني لاني مش ح اعرف اساعدهم ازاي
وفي نفس الوقت مش ح اعرف اتقبل الفكرة

بس احنا محتاجين علماء واطباء يتعاملوا مع الناس دي

لا مش كل المصريين شواذ ولا نصهم وما اعتقدش ان حتى ربعهم كده

بس هو احنا لازم نستنى لحد ما يبقى نصهم وللا ربعهم؟
مش نلحق المشكلة من مهدها

اه طبعا ح يطلع ناس تطالب بحقوق الشواذ
بس تفتكر هم مش طالعين دلوقت؟

ماهم ماليين الدنيا وكأن مافيش قضية في العالم غير تزويج الشواذ وحقهم في تبني اطفال
!!!!
ده احمدي نجاد اتهزأ في امريكا عشان ضد الشذوذ الجنسي
عشان كده باقول لك غالبا فيه مكسب رأسمالي من ورا الشواذ دول عايزين نفهم الحكاية دي من خبير اقتصاد
ح اسألكوا واعرف
اصل الدنيا خلاص مابقاش فيها حاجة لوجه الله

الا ما رحم ربي

المرض ده يا شمس اخطر من الايدز واخطر من اي حاجة في الدنيا

دي اوحش مصيبة ممكن تحصل لنا في مصر والعالم الاسلامي
ولازم نبقى فعلا واعيين للحرب البيولوجية ورغبة البنتاجون في انه يخلي رجالنا وستاتنا كمان كده

هو احنا عارفين بناكل ايه وللا بنشرب ايه يا شمس؟

مش ناقصنا الا دي كمان
اهي دي فيها موتنا بقى
وما حدش يقول لي ما امريكا واوروبا مليانين ناس كده وعايشين

هم غيرنا هم ممكن يبقى عندهم المرض ده في المجتمع ويعيشوا لانهم مش مجتمعات دول شركات وانظمة ومؤسسات

انما احنا الانسان عندنا هو العنصر الاساسي اللي بيقوم عليه المجتمع
وبرغم كل الانتهاكات اللي بيتعرض لها الا انه لسة عارف يقف على رجليه ويسند المجتمع
لكن لو الانسان انهار بالطريقة دي يبقى خلاص
احنا بححححححححح
وهم عارفين كده عشان كده بيحاربونا بالطريقة دي

elbostagy2 يقول...

شمس الزناتي
***********************

بالنسبة لردك يا منذر
اللي زي دول هم اللي مفروض يتحرقوا عشان دول اللي فاكرين ان الشواذ صح و يمكن يكونوا عايزين ينشروا
و انا شخصيا اطالب بحرقهم في ميدان عام
اما بالنسبة لرد نوارة فانا عايز اقلك ان اللي عايز يقرب من ربنا ما يقلش ازاي اقرب و انا برتكب المنكر لاني معتقدش ان الشذوذ زية زي ادمان المخدرات
بكل بساطة الشذوذ مرض يعتبر جنسي و نفسي
و بما انه من الناحية العضوية مرض جنسي يبقى الرغبة لدا الشاذ سواء كان رجل او امراة تجاه اخر زي الرغبة الجنسية عند اي حد
و في الحالة دي الرغبة في التوجة الي الله تاتي بحفظ النفس
و يكون الشخص الشاذ في الحالة دي بيتوجه الي الله بالتوبة زية زي اي زاني او زانية
طبعا دة رايي المتواضع يا جماعة و الراي في الاخر يرجع للدارسين من الاطباء
و علماء الدين في الحالة النفسية
و اولا و اخيرا يا نوارة انتي عارفة انا بحب استفزك عشان اتعلم منك

اتحاد المدونيين المصريين يقول...

اخينا الفاضل
كل الشكر لك رغبتك فى الانضمام الينا ونحن فى انتظار زيارتك للجنة العضوية وكتابة استمارة العضوية لتنظيم العمل بالاتحاد واختيار لجنة تناسب ميولك للتواصل مع باقى الاعضاء وخدمتهم ان امكن
مع تحيات اخوك
حسن توفيق

قلب أبيــض يقول...

اولا
السلام عليكم
مررت على السريع
ولكن
أبيت أن لا أترك بصمتى فى مدونتكم المتواضعة
بكلمة واحدة

انى احبكم فى الله

Hosam Yahia حسام يحى يقول...

عقبال ما نشوف البوست الجديد

عبدالرحمن فارس يقول...

الحمد لله الذي عافانا مما ابتلى به كثيرا من عباده العالمين


لا تغب كثيرا

نحن في انتظارك

كن هنا دائما

غير معرف يقول...

أرجوك يا أخي زيارة مدونتي وهي بعنوان قررت التخلص من الشذوذ
و هي مدونة تهتم بطرح قضية الشذوذ الجنسي في المجتمع الإسلامي مع محاولة معالجة هاته الظاهرة من منظور إسلامي
العنوان : icanchange.maktoobblog.com

غير معرف يقول...

أرجوكم زيارة مدونتي وهي مدونة تهتم بطرح قضية الشذوذ الجنسي من مختلف جوانبها كالأسباب والعلاج ودعم الأفراد الذين هم علي طريق العلاج وذلك من خلال طرح إسلامي مميز http://icanchange.maktoobblog.com/و أخيرا اللهم صلي علي سيدينا محمد وعلي آل سيدينا محمد كما صليت علي سيدينا إبراهيم و علي آل سيدينا إبراهيم وبارك علي سيدينا محمد و علي آل سيدينا محمد كما باركت علي سيدينا إبراهيم وعلي آل سيدينا إبراهيم في العالمين إنك حميد مجيد

عمر يقول...

إيه ده !!!!
فيه إيه ؟
قاعدين تتكلموا عننا كإننا بهايم ..
كإننا جربة ..
إحنا بني آدمين برضه ..
لا إحنا حيوانات ولا ناقصين إيد ولا رجل ..
وبلاش والنبي نظام الكلام اللي مبيقدمش ولا يأخر ده ..

ولاّ أخينا اللي قاعد يقول أيها المسلمين لا تسلموا على الشواذ أحسن تتنقلكم البكتيريا ..
إيه ده !!
إنتو بتفكروا إزاي !!
وحجر صحي ايه ده اللي تعملوه !!
ومين أساسا اللي حيعمله !!
الحكومة مثلاً ؟؟؟؟؟؟
ياريت تفوقوا شوية

غير معرف يقول...

انا اختصبت وانا غير وكان ذلك من اخى الكبيير انا عمرى مام مارست دة مرة تانيه بسعندى ميول للمشاهدة مواقعهم ارجو العلاج والتوبه

غير معرف يقول...

وشكرا على البحث
انا معرفش ايه الخلاني شاذ
بس انامش عايذ ابقا كدا
و انا معملتش زى قوم لوط ـ عليه السلام ـ
بس ذى بتفرج على حجات مش كويسة وعايز اسيبها ومش قااااااااادر
ارجوكم ساعدونى :(

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أولا أود شكر الأستاذه المتفهمين والمدركين والمستشعرين بما يحس به الناس المبتلين وهذا يدل على وعيهم الفكري ولي التغيرات الحاصلة في هذا العصر .
ثانيا أحب أقول للأخوة المتعضبين والمندفعين والخائفين من مواجهة مثلا هذه الظواهر اللتي لا يحلها طمس الروءس بالرمال النتنه ، أقول لهم مارأيك بهذه الآية الكريمة هل تأملتموها قبل صب جام غضبك على أناس لم تذق مضاجعهم طعم النوم السوي لي ليالي لا يعلم بالله إلا الله سبحانه ، هذه الآيه( وماجعلناكم شعوب وقبائل إلا لتتعارفو) وأعتقد أنو من ضمن المعاني العزيره و الجزيله في هذه الآيه الكريمه التعارف هو مساعدت الناس للناس لبناء عالم جميل وسوي صالح للعيش .

أنا رجل شعرت بشذوذ جنسي لدي منذ سنوات قليلة، أنا رجل آخف الله ولدي وازع ديني والحمد لله وصدقوني أني اكتب لكم هذا التعليق وأنا أهم بالإستعداد لصلاة الفجر وليعلم اللذين يتكلمون بهمجية عن الشواذ بحكم الغيرة على الدين أتمنى أن تبلون بهذا الداء لمدت شهر وتعرفون حجم الجحيم اللذي يشعر به هذه الفئه من البشر وأكرر وأقول البشر.

وأخيرا أقول أنا من وجهة نظري المبنية على أطلاع وقراءت لمدت سنوات لعدم أقتناعي لهذه الظاهرة ( أنا شخصيالا أبحث عن جنس مع رجل آخر أنا كل ما أريده هو أن يحضنني ويضمنني ويقبلني كطفل وانا يكون رجلا كبيرا في العمر ولدية شيب).

أرجو أن يكون في كلامي أفادة للأخوان الباحثين في هذا الموضوع وأن يكون عتقا من النار.

ghost يقول...

السلام عليكم
فى البدايه احب اعرفكم انى بخاف ربنا وبصلى وعمرى ماعملت شذوذ جنسى بعد ما بلغت وعرفت انو حرام اما قبل كده وانا عندى 7/8 سنين كنت بمارسو مع صحابى الى فى سنى ازاى بقى معرفش مفيش وعى معرفش ومحدش يسالنى لانى مش فاكر انا كنت بعمل كده ليه وازاى بس اما كبرت وعرفت مدى الذنب طبعا خفت من ربنا بس كان اخرى انى اتفرج على المواقع الاباحيه الخاصه بالشواذ وطبعا انا حولت كتير مع نفسى انى اتوب وارجع مع انى كان اخرى بس انى اتفرج على موقع بس انا عايز ابقى كوبس عايز اتوب عايز اخلص من عذابى وبجد الى ميعرفشى يقول عدس لانو ده عذاب ما بعدو عذاب وربنا ما يوريه لحد فنرجو بدل الكلام الكتير لو فى حل نفسى او حد ممكن يفدنا باى حاجه ممكن يتكلم لانى بجد تعبت تعبت وبشكى لربنا كتير وببكى كتير وبندم كتير بس برجع لانى بقت الحكايه دى فى كل حته وفى اى حاجه وفى كل مكان وحتى على النت والتلفزيون والشارع وكل حاجه والتليفون يعنى نعمل ايه نموت والله انا بتمنى الموت عشان استريح ومش متخيل لو حد عرف بحققتى غير ربنا الى بشكيلى ممكن مش هعيش تانى وشكراااا

غير معرف يقول...

المثلية ليست بمرض عضوي او نفسي وانما هي طريقة مختلفة في العيش والارتباط الزوجي وتكويين لاسرة. لايوجد اي امراض سببها المثلية لا عضوية ولا نفسية وانما هي شاءعات و خرافات لتخويف الناس من المثليية وتشويه سمعة المثليين وهذه التعليقات مكتوبة من ناس من غير اي معرفة بالموضوع اساسا ولا اي علاقة او معرفة بالاشخاص المثليين او مشاعرهم او حياتهم. نفس مستوى الاشاعات التي تقول بأن كل المسلميين ارهابيين.البحوث العلمية الجديدة لا تفضل من قبل بعض العرب لانهم يفضلون ماهو قديم وخاطئ لانه يعطي الشعور بالامان ولا يكلف الدماغ بالتفكير والعمل لاسامح الله. لكن طبعا عندما البحوث الاوروبية الجديدة تساعدنا في الطب و الهندسة او التلفاز و الستلايت والموبايل والمكياج و التبريد في بيوتنا او دخول السيارات و الطيارات في بلداننا بدلا من البعران والحمير..الخ. هنا نصدق و نرحب بكل هذا ولكن اي تعريف بالمثلية كاسلوب طبيعي في الحياة لكنه مجرد مختلف عنما عرفناه سابقا,نسميه مؤامرة من الغرب لنشر المثلية في الشرق.منطق مثير للضحك والبكاء في نفس الوقت على مستوى العقول في بلداننا .الشعب العربي شعب التناقض ونص. نقطة اخرى احب اطرحها هى ما يسمى في "المعاناة المثلية" في بلداننا والسؤال لماذا يعاننون؟ هم لايعاننون لانهم مثليين وانما لانهم مضطهدين في حقوقهم كبشر.لماذا لايعانون المثليين في الغرب بنفس الطريقة؟ انا شخصيا مثلية واعيش في اوروبا،متزوجة واعمل كطبيبة و اطفالنا ليسوا مثليين وليس اهلنا كانوا مثليين ولم نتعرض لللاغتصاب في سن الطفولة ولا بعدها مع ذلك نحن مختلفيين.وكذلك اولادنا هم غير مثليين وهم الان بالغين ومتميزين في الدراسة ومطيعين.لدينا عوائل واصدقاء يحبونا ويحترمونا ونحن سعيدين في حياتنا والحمد لله. لماذا كل هذا الخوف؟ لمجرد اختيار شريك حياة من نفس الجنس؟ ناس بالغين لايؤذون احد،لايسرقون ولاينهبون ولايعتدون او يقتلون احد.المثلية موجودة في كل دول العالم منذ الآف السنيين وهي ليست جديدة ولاراح تنقص ولاتزيد.الاختلاف الي يخلينا نشعر بانها زادت هو الوعي عند الناس،الاعلام والانترنت والتطور الذي يحترم ويحمي حقوق الانسان.والعرب والمسلمين المثليين هم بشر ايضا. لماذا لايتزوج المثليين في الشرق الاوسط حالهم حال غيرهم منعا للزنا؟ يعني لهذه الدرجة سعادتهم حتنكد عيشتكم وتقوم القيامة.وانتوا مالكم؟ ما تأثير ذلك على حياتكم؟ ماهوا لو حرام وهم مؤمنين،هم وربهم.ربنا اعطاكم كل واحد حياة واحدة وليس عشرة. يعني انت مسؤول عن حياتك تعيشها و لاتستولي على حياة انسان آخر..بعضنا يؤمن بألله رغم اننا لايمكن ان نراه بالعين المجردة ولكن نشعر بوجوده في قلوبنا ونختار ان نصدق في كتبنا السماوية وعمرها آلاف السنيين ولكن ننسى اهم صفة نمتلكها وهي استعمال عقولنا التي الله اعطاها لنا.هناك الكثير من سوء التفاهم في الاديان. هل تعتقدون ان الله لو اراد ان المثلية تختفي سينتظر بني آدم يقومون بالعمل؟ اذا ربنا لايريد المثليين ماخلقهم.سنة الكون هي الاختلاف،لون البشر،لغاتهم،شكلهم،اديانهم..الخ.لو ربنا ارادنا متشابهين ماكان خلقنا مختلفين. الاشقر لا يتغيير و لا الزنجي ،على الاقل الجينات.وكذلك المثلي لايتغيير ولكن ممكن ان يجبر نفسه من اجل المجتمع ويعيش طوال حياته في تعاسه تامه،وهل هذا مايريده الله خالق السماوات والارض؟انا لااعتقد ذلك لانه في هذه الحاله يفقد الله صفات الرب وهذا غير ممكن.

غير معرف يقول...

اى شخص عاوز معلومات عن الشواذ وطريقة تعاملهم مع الاخرين انا ممكن افيده عن هذا

ميدو يقول...

على فكرة انا اعرف كل شيى على الشواذ ونفسى اتعرف على دكتور نفسى واجيب له بعض الحالات ويبدأيحللها ويعلجها

غير معرف يقول...

انا شاب 24 سنه وشاذ جنسيا ميولي كله للرجاله لا اشعر ولو ب1% من الشهوه تجاه البنات انا بفسر ده من ارتباطي الشديد بامي وانطوائي منذ الطفوله اتمني معرفه دكتور يساعدني بجد والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

غير معرف يقول...

العودة إلى الله هو الحل
قراءة السيرة النبوية والتمعن فيها
ورفع مستوى العلم
لان الجهل وصغر الاماني العربية هي الي وصلتنا الى هذا
وشكرا

غير معرف يقول...

No matter what level of your fitness, developing a proper fitness program will allow
you to make improvements to your golf swing.
This means you have to answer to all these people when they ask for a report.

This can be achieved by adding more weight, increasing the number of repetitions,
or by adding on additional sets.

My blog post - Additional Reading

غير معرف يقول...

Vanity Fair is stylish and well written, and they push the envelope
in celebrity reporting, giving readers if not a balanced representation, then at
least an interesting angle to a well known personality.
Also, find one that has includes videos explaining the
latest news because that is sometimes the best way to see it.
instantly and cannot wait for magazines then celebritynewsapp is the best
available source which keeps on updating instantly.

Visit my blog :: http://www.videoclubdigital.com/